Pressmeddelande
Elin på Rälsen får lärarpris av Kungliga Vetenskapsakademin
Publicerad 7 mars 2024
”Hon tar med eleverna ut på äventyr”, så skriver Kungliga Vetenskapsakademin i sin motivering till att till Elin Gädda lärare på Rälsen Norrviken i Sollentuna får Ingvar Lindqvistpriset i NO.
Elin är lärare för elever i förskoleklass till och med årskurs tre. Hon arbetar mycket aktivt med utomhus- och äventyrspedagogik. Målsättningen är att eleverna ska vara ute varannan fredag hela dagen oavsett väder. Maten lagas över öppen eld och det man jobbat med i klassrummet får nu följa med ut i naturen. Är det oväder och regnar blir det till att bygga vindskydd.
Det här har Vetenskapsakademin uppmärksammat och lyfter fram att Elin får priset ”för att hon med verkliga utmaningar och äventyr utomhus tillsammans med eleverna väcker deras nyfikenhet och entusiasm för naturvetenskap”.
Vetenskapsakademin nämner också i sitt pressmeddelande att Elin ibland hittar på avancerade äventyr som eleverna får följa med på. Då lägger hon ner mycket jobb på att få till en hel liten historia som kan vara både spännande och lite läskig. Vid ett tillfälle började det med att eleverna fick ett brev från någon på en annan planet som behövde hjälp. Men det kan också vara tekniska experiment som att se om det går att bygga en konstruktion som kan hålla för ett ägg som tappas från hög höjd.
Stort grattis till priset! Vad tänkte du när du fick höra att du vunnit?
– Stort tack! Jag blev chockad och väldigt glad. Det känns fortfarande overkligt att just jag har fått priset.
Vad är ditt bästa tips till andra lärare för att väcka elevernas intresse i NO-ämnet?
– När det handlar om utomhus- och äventyrspedagogik som jag brinner för så är mitt bästa tips att våga! Våga gå ut och gör någon praktisk aktivitet utomhus, i skogen eller på skolgården. Det kan vara lekar för att lära sig fåglars namn, fota ett och samma träd för att följa årstidsväxlingar, undersöka myror eller andra insekter, djur och spår. Ett annat sätt för att väcka elevernas intresse är att utföra experiment, vilket elever ofta uppskattar. Bygg en fallskärm som faller så långsamt som möjligt, bygg en skyddsanordning till ett ägg som ska kastas från en hög höjd, undersök att luft väger eller undersök friktion i rutschkanan.
Vad tycker du är det bästa med att vara lärare?
– Att få följa elevernas utveckling, se dem lyckas och få så mycket glädje tillbaka från dem. En av de bästa kommentarerna jag har fått är "Elin, skulle inte vi ha lektion?". Då är jag nöjd över att ha lyckats göra lärandet så roligt att de inte ens förstår att vi har haft lektion.
Den 12 april ska Elin ta emot priset på Vetenskapsakademiens högtidssammankomst i närvaro av kungaparet.
Kontakt: Elin Gädda elin.gadda@ralsen.se, 070-397 83 79 eller Helena Djurklou, rektor på Rälsen Norrviken helena.djurklou@ralsen.se, 08-580 020 91
FAKTA Ingvar Lindqvistprisen
Kungl. Vetenskapsakademien utser mottagare av Ingvar Lindqvistprisen efter förslag från Akademiens kommitté för utbildning. Priset finansieras från och med 2023 av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Varje år delas fyra lärarpriser ut inom ämnesområdena matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap eller NO till lärare och lärarlag på grundskolan och gymnasiet. Varje pris består av 50 000 kronor i ett personligt pris till läraren/lärarlaget, och 50 000 kronor till lärarnas respektive skolor. Pengarna till skolan får användas till naturvetenskapliga aktiviteter och inköp av läromedel för de naturvetenskapliga ämnena. Priset har fått sitt namn efter en av Vetenskapsakademiens tidigare preses (ordförande), Ingvar Lindqvist.
Lärarna kommer att få ta emot priset vid Vetenskapsakademiens högtidssammankomst i närvaro av kungaparet 12 april. En särskild Ingvar Lindqvistdag med föreläsningar hålls 10 april.
För mer information och anmälan läs mer på Kungliga Vetenskapsakademins webbplats: Ingvar Lindqvistdagen 2024 – Kungl. Vetenskapsakademien (kva.se)