Vi delar med oss
Atvexas kvalitetspris delas ut som en del i vårt övergripande kvalitetsarbete.
Nominera nästa vinnare!
Vill du nominera ett projekt, arbetsmetod, arbetslag, person eller helt enkelt ett gott exempel är du varmt välkommen att göra en nominering. Använd det här formuläret eller maila direkt till kvalitets- och hållbarhetsdirektör Angelica Hedin angelica.hedin@atvexa.se.
Sista dag att nominera är den 15 september och vinnarna presenteras på Atvexas kvalitetsdag den 12 november.
Tidigare vinnare
De som vann Atvexas kvalitetspris 2023 var följande projekt:
- Kulturskolan + Tornadoskolan (Tornadoskolan)
- Lesson Study (ESN och Novia)
- Kjennskap skaper vennskap, (Kvitre Barnehage, Ulna Norge)
Alla projekt är värda att uppmärksammas, därför har vi samlat information om alla som var nominerade 2023. Tycker du något verkar intressant och vill veta mer tveka inte att ta kontakt. Vi vill gärna dela med oss!
Se filmen Kulturskolan + Tornadoskolan är lika med sant (länk till Youtube)
Se filmen Lesson Study (länk till Youtube)
Kulturskolan + Tornadoskolan är lika med sant
Tornadoskolan har utvecklat ett samarbete med den kommunala kulturskolan där Tornadoskolan lånar ut sina musiksalar och dansal kostnadsfritt. I salarna erbjuder Kulturskolan kurser i musikmix och dans. Samarbetet innebär att eleverna på Tornadoskolan enkelt kan ta del av Kulturskolans kurser istället för att behöva åka till andra områden utanför Skrapnäck. Projketet gynnar också elever i andra skolor i Skarpnäck, både friskolor och kommunala, då de får närmare till kulturaktiviteterna.
Vill du veta mer? Kontakta:
VD/Rektor Tornadoskolan
Lesson study
Det här är ett projekt som bygger på kollektivt lärande med lektionsbesök där man fokuserar på det som är positivt, därefter träffas de som ingår i projektet enskilt och i grupp för en pedagogisk diskussion kring det som gick bra och hur man kan inspireras av varandra.
Projektet bygger på tre fokusområden: lektionsupplägg, generell undervisning och bemötande. Genom bland annat filmade lektionsbesök kan pedagogerna utveckla sitt arbetssätt och ständigt lära sig nya sätt att arbeta, hela tiden med elevperspektivet i fokus. Det här projektet har lett till en öppen och generös skolkultur där alla kan lära av varandra.
Vill du veta mer? Kontakta:
Jon Adolphson, Doris Guirguis eller Domonique Roseen
Erasmus Student Network
Se filmen Kjennskap skaper vennskap (länk till Youtube)
Se filmen Talk About Teaching (länk till Youtube)
Kjennskap skaper vennskap
2020 startade förskolan ett arbete för att bli miljöcertifierade med målet att blir medvetna om det klimatavtryck som förskolan gör och hur de kan samarbeta för att minska det. I det här arbetet är barnen på förskolan i allra högsta grad delaktiga. Namnet på projektet är Kjennskap skapar vennskap, som översatt till svenska betyder Kunskap skapar vänskap.
Barnen i Kvitre har lärt sig att ta hand om sig själva, varandra och naturen, och därmed en förståelse för hållbar utveckling. Förskolan fokuserar på att minska sitt miljöavtryck genom att minska mängden avfall genom källsortering och återanvändning samt genom att minska energiförbrukningen. Goda vanor och attityder till miljön och klimatet skapas när barnen är små. Arbetet på Kvitre lägger grunden till det.
Vill du veta mer? Kontakta:
Kvitre Barneage, Ulna Norge
Talk about teaching
Ett projekt med målet att få lärare att växa och blomstra i sina yrkesroller och att ständigt utveckla sin undervisningskvalitet. ESN har tagit fram ett arbetssätt som ger lärare didaktiska verktyg och metoder baserade vetenskaplig forskning, som kan hjälpa lärare att växa som pedagogiska ledare och att reflektera över och utveckla sin undervisning i förhållande till relationer, metoder och resultat.
Vill du veta mer? Kontakta:
Stephanie Safa eller Domonique Roosen
Erasmus Student Network
Se filmen Varje barns relation till staden (länk till Youtube)
Se filmen Global Citizenship (länk till Youtube)
Varje barns olika relation till staden
Ett projekt med målet att ge barnen en positiv framtidstro och få ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivning (miljö, kultur och samhälle). Temat för projektet är staden, i intervjuer och samtal med barnen har de fått reflektera över vad en stad är för att därefter utforska ur en stad fungerar. Barnen har kunnat fördjupa sig i det de tyckt varit intressant och lära sig mer om olika saker, som t ex hur ett vattentorn fungerar. På det sättet pedagogerna väckt barnens nyfikenhet och intresse.
Vill du veta mer? Kontakta:
Vice VD, Unike Förskolor AB
Global Citizenship
Det här är en del av ett pågående projekt om Global Citizenship som Tantoskolan startade för 3 år sedan. Varje år utvecklar skolan nya vinklar om hur alla kan bidra till ett hållbart samhälle, i år har det handlat om energi. Inom ramen för projektet har skolan även samarbetat med näringslivet, vilket givit projektet en stark verklighetsförankring. Vårdnadshavare kan följa projektet via en särskild webbplats.
Projektet går ut på att skapa förståelse hos eleverna om att alla behöver bidra till hållbarhet, även vuxna och företag. Den 27 oktober var skolan värd för en hållbarhetsdag där eleverna deltog i workshops, föreläsningar och praktiska projekt. Detta skedde i samarbete med TATA Group, som bidrog till att göra en rolig, engagerande och tankeväckande dag för hela skolan.
Vill du veta mer? Kontakta:
Rektor, Tanto International School
Se filmen Kartläggning i förskoleklass (länk till Youtube)
Se filmen Lönnebergas processvägg (länk till Youtube)
Kartläggning i förskoleklass genom stationsarbete
Stationsarbetet är tidseffektivt samtidigt som det skapar ett lugnt arbetstempo för eleverna. På det här sättet kan eleverna få möjlighet att visa sina kunskaper och pedagogerna ser elevernas kunskapsutveckling. Att arbeta så här stimulerar elevernas allsidiga utveckling och lärande, samt ger ett varierande arbetssätt. Inom ramen för projektet har man bl a kunnat följa elevernas matematiska resonemang, hur de känner igen bokstäver och andra symboler och se hur de använder ord och begrepp som uttrycker kunskaper
Underlag arbetsmetoden har varit boken “Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass” av Nathalie Lindgren.
Vill du veta mer? Kontakta:
Lubna Irfan eller Dominique Roosen
Erasmus Student Network
Lönnebergas processvägg
För att tydliggöra samt lyfta de yngsta barnens tankar och idéer har pedagogerna valt att utforma en ”processvägg”. Den lyfter målområden kopplade till läroplanen: barns inflytande, barns intresse, grön flagg, estetik/skapande och bygg/konstruktion.
På det här sättet får barnen ta del av sin utveckling och sitt lärande. Processväggen är även ett sätt att visa vårdnadshavare förskolans arbetsprocesser samt barnens läroprocesser. Den är också ett verktyg för pedagogerna i planering, utvärdering och analys av verksamheten och dess undervisning
Vill du veta mer? Kontakta:
Måbra Förkskolor
Se filmen Shop Day (länk till Youtube)
Se filmen Projekt troll (länk till Youtube)
Shop Day – A Cross-Curricular Project for Year One
Ett ämnesövergripande projekt för elever i årskurs 1 i engelska och matematik, med titeln ”Shop Day”. Under två veckor arbetade eleverna med att utforma en butik under engelska- och matematiklektionerna. Även fritids engagerades i projektet genom att eleverna kunde arbete med butiken även på fritidstid. Projektet avslutades med en lektion där de hade rollspel i butiken. I projektet arbetade pedagogerna med att uppmuntra till ett inkluderande, differentierat och praktiskt lärande.
Vill du veta mer? Kontakta:
Erasmus Student Network
Projekt Troll
Varje år arbetar hela förskolan med ett gemensamt projekt och senaste året har det varit ”Troll”. Projektet startades med en gemensam kartläggning för att stärka barnens inflytande i projektets innehåll samt forma projektet efter barnens intressen och frågeställningar. Syftet med projektet är att fånga barnens intressen för att öka deras nyfikenhet, kreativitet och lust till att leka och lära.
Vill du veta mer? Kontakta:
Måbra Förkskolor