Tre lärare inom Atvexa Årets lärare i sina kommuner

Publicerad 16 oktober 2023

Katarina Lingsell Wigren, Joacim Andersson och Casper Persson har utsetts till Årets lärare 2023 i sina respektive kommuner. De arbetar på Akers friskola i Österåker, Brunnby skola i Höganäs och Södervikskolan Upplands Väsby. Joakim är även rektor på Vikens Montessori i Höganäs.

Tiotusentals elever har tillsammans nominerat 2681 lärare i Sverige till Lärargalan. Elevernas nomineringar bearbetas av Lärargalans jury för att prisa en lärarförebild i varje kommun. Genom Lärargalan får eleverna elever en unik kanal för att visa vad de uppskattar i sin undervisning. Att bli sedd av sin lärare är ett återgående tema i alla texter som skickats in. Det återspeglas även i nomineringarna av Joacim, Katarina och Casper.

Katarina Lingsell Wigren, Akers Friskola

– Jag blev väldigt överraskad och till en början lite generad, berättade inte för någon utöver familjen. Jag har världens bästa kollegor och ledning och vi gör varandra bra. Då är det lätt att trivas och få framgång med eleverna, säger Katarina i en kommentar till utmärkelsen.

Växa som människa och känna trygghet

– Det bästa med vårt arbete och som jag brinner för är att se eleverna lyckas och växa som människor. Det kan vara både stort och smått, till exempel att lyckas med knuten på sin vävram till att få läsa upp en helt egen berättelse för sina kamrater, säger Katarina.

Hon berättar att de flesta dagarna är bra dagar och lyfter upp en förmiddag tillsammans med treorna, då eleverna fick arbeta i små grupper med en matteuppgift. Treornas uppdrag var att guida och ställa frågor så att eleverna i förskoleklassen lyckades med uppgiften.

– Det här ger trygghet i andra sammanhang, t ex raster, om du lär känna de äldre eleverna på ett naturligt sätt. Vi har redan planerat in nästa gång vi ska jobba tillsammans igen. Då blir det rim-bingo i skogen, säger Katarina.

– Jag tycker också att det är väldigt roligt att få arbeta med mitt eget material AlfaBiten. Min kärlek till materialet och figurerna smittar av sig så eleverna blir lika förtjusta i mina figurer som jag och lär sig snabbt vad de heter och hur varje sång låter, avslutar hon.

Lyhörd och envis

Joacim Andersson, Brunnby skola och Vikens Montessori

En lärare behöver vara lyhörd och arbeta utifrån den enskilde eleven, säger Joacim i en kommentar. Man behöver arbeta mot målen, men samtidigt arbeta runt och med eleverna utifrån var de befinner sig. Samtidigt behöver man komma ihåg att de, eleverna, inte är så gamla och inte har den erfarenhet som uppnås i vuxen ålder. I en lärandeprocess kan och får det ta tid och det är okej att det blir lite fel ibland.

– Jag försöker alltid att ”se” barnen och eleverna och uppmuntra dem i mitt ämne. Jag grundar, som många andra, min lärarfilosofi på att ha en stark relation till varje barn, ungdom i skolan, att ta mig tid att lyssna på den enskilde eleven och alltid visa intresse och respekt när de vill visa eller berätta något, säger Joacim.

– Jag är ganska envis och i flertal fall har jag stöttat och uppmuntrat elever i skeden där de haft det motigt eller svårt. Jag tror att motiveringen till min nominering kan stå som ett konkret exempel, fortsätter han.

Bygga relationer och se eleverna

Casper Persson, Södervikskolan

I en kommentar om hur en bra lärare ska vara säger Casper att man ska vara bra på att bygga relationer till eleverna, precis om Joacim också är inne på. Dessutom ska man kunna sitt ämne och vara bra på att lära ut.

– Jag är bra på att just bygga relationer och att se elever. Det är nog min främsta egenskap. Som musiklärare är jag en av få lärare som träffar alla elever. Det är bara en gång i veckan så de hinner inte tröttna, säger han med glimten i ögat.

För två år sedan blev Åsa Österman på Södervikskolan också utsedd till Årets lärare i Upplands Väsby. I en kommentar till varför skolans lärare är så populära säger Casper att personalen trivs bra och stannar länge.

Priserna delas ut av Lärargalans stiftelse, som hyllar lärarkårens insatser under en galakväll på Cirkus den 16 oktober. Samtliga nominerade till utmärkelsen Årets lärare i sina respektive kommuner har i sin tur chansen att vinna priset Årets lärare.

Nominering Joacim Andersson

”Joacim har hjälpt mig genom alla mina upp och ner gångar. Jag har under flera år varit mobbad. Jag började för ungefär 2 år sen hos Joachim och han har byggt upp mitt självförtroende och hjälpt mig med mobbare och andra problem.”

Nominering Casper Persson

”Casper Persson får en att tänka mer och utveckla sina kunskaper inom musik och han hjälper en jättebra och får en att komma på hur man gör. Han har också bra humor och är inte sträng alls och han har förändrat ganska många elevers skolgång för han är en väldigt bra lärare.”

Nominering Katarina Lingsell Wigren

”Med ödmjuka, smarta och kreativa moment i undervisningen, kan du Katarina få den mest trilska och osäkra elev att känna trygghet och fullständigt slå ut i blom. Din glädje smittar av sig på varje barn och får varje person att bli stolt, nyfiken och våga göra sådant som de aldrig trodde de kunde. Du ger våra barn en chans att ta för sig och vara modiga inom ämnen där det är ok att ’gå lite utanför boxen’ samtidigt som de blir smyglärda, när de skapar och tänker. Du är en eldsjäl som har en brinnande vilja och en genuin kärlek till ditt uppdrag som pedagog. Ditt hjärta, ditt engagemang och din förmåga att se alla, blir grunden i många många ungdomars självkänsla och tron på att ’Jag kan och vill! ’. Från en förälder med tre barn som alla har fått lyckan och turen att undervisats och inspirerats av dig, bästa Katarina!”

Läs mer

Akers Friskola

Brunnby skola

Vikens Montessori

Södervikskolan

Lärargalan

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!