Svenska elever allt bättre på matematik

Publicerad 4 december 2024

Nu har resultaten av TIMSS kommit, en internationell studie som mäter elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap. Den visar att svenska elevers kunskaper i matematik förbättrats stadigt sedan 2011.

Johan Kyllerman vd Atvexa

Johan Kyllerman, vd för Atvexa.

– Det är väldigt glädjande att svenska elevers kunskaper i matematik har förbättrats. Det här speglar det hårda arbete som lärare och elever lägger ner dagligen runt om i landet, säger Johan Kyllerman vd Atvexa.

Matematikens betydelse för framtiden

– Matematik är viktigt i skolan eftersom det utvecklar logiskt tänkande, problemlösningsförmåga och grundläggande färdigheter som behövs i vardagen och många yrken. Därför måste skolorna fortsätta satsa på det här ämnet, säger Johan Kyllerman.

Inom Atvexa finns bland annat grundskolan Metapontum som har spetsklasser i matematik. Den utbildningen är populär och elever reser långt för att ha möjlighet att gå på Metapontum.

Trygghet och studiero – nyckeln till framgång i skolan

Samtidigt visar TIMSS att det finns utmaningar när det gäller trygghet och studiero, något som påverkar elevernas resultat negativt. Här finns också stora skillnader mellan skolor runt om i landet.

– För oss inom Atvexa är trygghet och studiero fundamentala förutsättningar för lärande. Det är ett område vi hela tiden arbetar aktivt med för att säkerställa att våra elever får en så god lärmiljö som möjligt. Flera av våra skolor arbetar med Olweusmetoden som är en forskningsbaserad metod för att öka tryggheten på skolan. Något som gett mycket goda resultat, säger Johan Kyllerman.

– Vi vet att studiemiljön är avgörande för elevernas utveckling och prestationer. Känner man sig inte trygg kan man inte heller lära sig något. Därför fortsätter vårt engagemang inom det här området och ser fram emot att bidra till en positiv utveckling i Sveriges skolor, säger Johan Kyllerman.

Läs mer om TIMSS på Skolverkets webbplats

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!