Skolans roll avgörande för demokratin

Publicerad 31 januari 2024

I en tid präglad av snabba förändringar och ökad osäkerhet är skolans demokratiska uppdrag mer betydelsefullt än någonsin tidigare. Den 29 januari bjöd Atvexa tillsammans med Stadsmissionens Skolstiftelse in till ett seminarium under rubriken Utbildning i en ny tid, klarar skolan sitt samhällsuppdrag?

Seminarium om skola och demokrati

Fullsatt i salen när skolans roll för demokratin diskuterades.

Seminariet inleddes av Johan Kyllerman, vd på Atvexa och Tomas Abrahamsson, vd för Stadsmissionens Skolstiftelse, då de påminde om varför det är viktigt att diskutera de här frågorna. Fokus var att diskutera hur det egentligen går för skolans demokratiuppdrag och hur dagens unga kan vara med och påverka samhällsutvecklingen.

Världens demokratier blir färre

– Vårt första gemensamma seminarium, som vi hade för ett år sedan gav mersmak, därför samlas vi här igen, sa Johan Kyllerman.

– Om man tillåter sig en global utblick och tittar på hur demokratin mår i världen är det tyvärr dåligt ställt. År 2004 var det år när det var flest länder i världen var demokratier, nämligen 54 procent. Den siffran har sjunkit idag. Om man zoomar in på vår del av världen, är det samma mönster där. I demokratiindex från the Economist 2006-2022 har Sverige sjunkit, medan Norge och Finland legat stilla. Utvecklingen i Sverige går helt enkelt åt fel håll, fortsatte Johan.

När frågan om vad skolans roll är och hur skolan kan stå stadigt när demokratin prövas, lyfte han upp källkritik och gav ett personligt exempel.

Skolans roll avgörande

– Vi ser dagligen i våra barns sociala medier att det finns inlägg med avsändare som försöker styra bilden av verkligheten i en riktning som gynnar avsändaren. Att lära ut källkritik är en av de absolut viktigaste uppgifterna skolan har. Möjligheten att kunna mötas i klassrummet och ställa frågor är jätteviktig. Det hjälpte exempelvis min elvaåriga dotter när hon, efter att ha sett en video, trodde att Eiffeltornet brann, berättade Johan.

Demokrati måste motiveras

Erik Amnå, professor emeritus från Örebro universitet förklarade att det är en utmanande tid vi nu står inför och att demokratin inte får tas för givet.

– Vi talar hela tiden om att demokrati är bra, men demokratin måste motiveras. Vi kan inte ta den för given. Det är nu det är på riktigt och vi demokratiforskare är faktiskt tagna på sängen. Här är skolor på alla nivåer oerhört centrala för att kunna säkra samhällets gemensamma grund. Skapa det här öppna klassrummet som blir som en mikrodemokrati, odla ansvaret för människan, det kritiska tänket och varsamhet mot andra människor.

Öppet klassrumsklimat avgörande

Hugo Wester, undervisningsråd hos Skolverket menar på att man inte ska dela upp skolans olika uppdrag, utan istället se på skolans faktiska syfte.

– Det är viktigt att inte ställa kunskapsuppdraget och demokratiuppdraget mot varandra. Skolans syfte är att förmedla det livslånga lärandet, bilda och förbereda unga för att aktivt delta i samhällslivet. Allt detta hör ihop med kunskap. Kunskapsuppdraget och värdegrundsuppdraget har glidit isär, men det räcker inte med värderingar. Man behöver kunskap om hur demokratin fungerar, därför är det så viktigt med ett öppet klassrumsklimat där vi kan prata och praktisera demokrati i komponerade former. Vi vet att skolan kan göra skillnad, speciellt för de elever som kanske inte har med sig detta hemifrån.

Elevinflytande lägger grunden för demokrati

Maja Sjögren i en panel.

Maja Sjögren ordförande för Elevernas riksförbund berättar att elevinflytandet bland deras medlemmar minskar.

Med Maja Sjögren, som är ordförande för Elevernas Riksförbund, erbjöds en sällsynt insikt i ämnet genom hennes unika elevperspektiv.

– De jag företräder vittnar om en mörk bild. Ja, det är viktigt att prata om demokratin som en kunskap. Elevinflytande fungerar och det är till och med ekonomiskt. Det jag undrar är då varför jag har medlemmar som säger att deras rektor stänger ner elevrådet på deras skola? Det är där de lär sig att inte bara påverka under sin skolgång, men också senare i livet. Hur kan det vara så att elevinflytandet är det första som försvinner när det kommer en kris?

Förskolan är första demokratiska mötesplatsen

När det kommer till vad lärare och pedagoger kan tillföra diskussionen, bjöd Linda Aveling, förskollärare och pedagogista på Unike, och Jonny Nilsson, lärare på Grillska gymnasiet i Eskilstuna, på sina unika perspektiv och erfarenheter. Linda menade på att ungas intresse för samhällsfrågor börjar i förskolan.

Förskolläraren Linda Aveling i panelsamtal.

Linda Aveling, förskollärare på Unike Förskolor, tog upp att förskolan är den plats där barnen först får erfarenhet av demokrati.

-Förskolan är barnens samhällsarena, det är den första demokratiska mötesplatsen de möter i livet. Vi tror på delaktighet, att jobba med demokratin som ett värde och att göra förskolor tillsammans med våra barn. Det handlar om rättigheter. Rättigheten att känna sig trygg, kunna uttrycka sig, bli lyssnad på och att ha en gemenskap. Vi jobbar mycket med hållbarhetsfrågor. Just djur och kretsloppet i naturen är något som intresserar förskolebarnen. Det är egentligen den första samhällsfrågan som engagerar förskolebarn, sa Linda.

Att praktisera demokrati i klassrummet

Jonny tryckte på vikten av att vara förebilder för eleverna.

– Om jag som lärare visar på engagemang blir det lättare att få med sig eleverna. Jag ser det som mitt uppdrag att skapa demokratiska medborgare. Medborgare som har möjlighet att ta ställning, som är allmänbildade och som kan värdera vårt samhälle. Då är det viktigt att de får kunskap om hur vi utövar demokrati, vilket de får genom att kunna praktisera demokrati i klassrummet i komponerade former ihop med en lärare.

Han menade på att intresse för samhällsfrågor finns hos elever, och att det är lärarnas ansvar att väcka det intresset till liv. Exempelvis genom att prata om saker som händer här och nu.

– Ett exempel är kriget som pågår just nu i Gaza. Många av mina elever är otroligt engagerade och det väcker en hel del känsliga diskussioner i klassrummet, men det sker under kontrollerande former med en närvarande vuxen.

Hur ska demokratin bli relevant?

Seminariet avslutades med en publikfråga där panelen fick ta ställning till hur vi kan göra demokratin mer relevant.

– Det finns ju frågor som engagerar våra barn, det är nära frågor. Vi har ju exempelvis nedskräpning som är en stor fråga. Jag tänker att det handlar om att barnen ska få vara delaktiga i hur vi gör demokratin. Att de känner att de får uttrycka sig, prova sina tankar, att de får möjlighet att varje dag bygga nya kunskaper med sina kamrater, möta sina pedagoger som vill höra vad de har att säga och som aktivt lyssnar på dem. Att de har det med sig. Deras åsikt är viktig och de kan agera utifrån den, sa Linda Aveling.

– Vi måste få känna att vi är en del av demokratin. Då skapas relevans. Därför är det problematiskt när rektorer stänger ner elevråd, begränsar eleverna och säger att de inte får ha möten på skoltid vilket man får enligt skollagen. Det mest problematiska är när vi begränsar det individuella. Vi får inte rösta, det här är vårt sätt att påverka vår vardag och vår miljö, förklarade Maja Sjögren.

Avslutningsvis påminde Erik Amnå om att demokratin måste motiveras.

– Demokratier går inte i krig med varandra, sa han.

Bättre motiv än så går inte att få.

 

Titta i efterhand

Här kan du se seminariet i efterhand

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!