Draknästet på skoltid

Publicerad 29 maj 2023

TV-programmet Draknästet känner nog de flesta till, men hur många vet att det finns en variant på Montessori i Norrtälje där elevernas idéer grillas av en tuff jury när de presenterar sina affärsidéer?

Det är eleverna i nian som haft som till uppgift att utveckla egna affärsidéer och skapa affärsplaner. De skulle ta fram följande:

  • produkt (vara/tjänst)
  • produktion
  • logistik
  • affärsmodell
  • målgrupp
  • försäljningskanaler
  • kalkyl
  • hållbarhet
  • skapa hemsidor, webbshop och reklamfilmer

Och slutligen pitcha inför ”drakarna”…

Några av alla smarta idéer var produkter för idrottare med bl a träningsväska med inbyggd kylficka och skoskydd till spikskor, hamburgare av torsk och alger eller att köpa in trasiga mopeder, laga och sälja vidare.

– Att förstå och planera för alla abstrakta och komplexa delar i att starta ett hållbart företag i dagens samhälle är ett avancerat projekt. Pitcharna var verkligen proffsiga och jag är riktigt imponerad, säger Christina Erlandsson, lärare Montessori i Norrtälje.

Vinnare i Draknästet

Sanna Olander Vera och Selma Öhrnberg

Vinnare blev ”Shea balm” av Sanna Olander Vera och Selma Öhrnberg, en webbshop med veganska hudvårdsprodukter.

Här kan du läsa mer om Montessori i Norrtälje

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!