Nyhet
Atvexa välkomnar förslag om en reformerad lärarutbildning
Publicerad 10 december 2024
Atvexa välkomnar de förslag som presenterats i utredningen "Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning" (SOU 2024:81), som kom förra veckan. Vi ser positivt på ambitionen att stärka lärarutbildningarnas kvalitet genom höjda antagningskrav och ett ökat fokus på ämneskunskaper och evidensbaserade undervisningsmetoder.
Utredningen föreslår bland annat att antagningskraven till lärarutbildningarna skärps, med betygskrav på C i svenska för grundlärar- och ämneslärarutbildningar samt D i svenska för förskollärarutbildningen. Syftet är att bättre förbereda studenterna för den kommande yrkesutövningen och minska avhoppen från utbildningarna.
Stärkt ämnesdidaktik och praktiska verktyg
Vidare betonas vikten av att lärarutbildningarna blir mer skolnära, med ökat fokus på ämnesdidaktik och evidensbaserade undervisningsmetoder. Utbildningsvetenskapliga kärnan föreslås minskas med 15 högskolepoäng, medan ämnesstudier och ämnesdidaktik ökas med motsvarande poäng.
Atvexa delar uppfattningen att en stark ämneskompetens är avgörande för en framgångsrik undervisning. Samtidigt vill vi understryka betydelsen av att lärarutbildningen ger blivande lärare gedigna kunskaper i praktiska undervisningsmetoder. Det är genom en kombination av djupa ämneskunskaper och effektiva pedagogiska verktyg som lärare kan skapa en stimulerande och lärorik miljö för eleverna.
Trygga grupper och studiero som grund för inlärning
Per Marteus, sektionschef och ansvarig för ledarskapsfrågor inom Atvexa, betonar vikten av att lärare måste kunna skapa trygga grupper och studiero, förutsättningar som är avgörande för god inlärning.
– Lärarutbildningen måste lägga betydligt större vikt vid att utbilda lärarna i hur man skapar god studiero, hur man arbetar med trygghetsarbete med elever på ett framgångsrikt sätt, samt bli utbildade i svåra eller professionella samtal för att hantera elever och vårdnadshavare på bästa sätt.
Balans mellan ämneskompetens och pedagogiska verktyg
– Idag ser jag att många nyexaminerade lärare inte är tillräckligt rustade för att ta sig an undervisningen från första dagen. När jag själv gick på lärarhögskolan låg det ett mycket större fokus på undervisningsmetoder. Vi fick lära oss hur vi konkret kunde planera och genomföra lektioner samt anpassa undervisningen till olika elevgrupper, säger Per Marteus.
– I många fall behöver nya lärare få stöd från mer erfarna kollegor för att lära sig de pedagogiska verktyg de borde ha fått med sig från utbildningen. Det ställer också krav på skolor att skapa förutsättningar för handledarskap och mentorskap i vardagen. Något som kan ta tid från annan undervisning. Vi hoppas att den här reformen kan bidra till att lärarutbildningarna blir bättre på att integrera de här praktiska delarna. Sverige behöver skickliga lärare. Det är avgörande för att vi ska få skolor av hög kvalitet, fortsätter Per Marteus.
Atvexa ser fram emot att följa implementeringen av dessa förslag och hoppas att de leder till en stärkt lärarutbildning som rustar framtidens lärare med både ämneskompetens och pedagogisk skicklighet.