Årets vinnare av Atvexas Kvalitetspris 2024!

Publicerad 13 november 2024

Nu har vinnarna av årets kvalitetspris avslöjats. I hård konkurrens med hela 30 nomineringar och av dem 13 finalister blev det tillslut nio pristagare i sammanlagt fyra olika kategorier. Pristagarna visar på bredden av allt engagemang som finns inom Atvexas olika verksamheter.

Årets arbetslag

Pedagogerna och kocken Hanif Ghaleh på Förskolan Helenedal, ULNA förskolor

Genom kryddor och råvaror från 13 olika kulturer har barnens förståelse och intresse för olika kulturer ökat.

Helenedals kock Hanif har tillsammans med förskolans pedagoger skapat en smakrik resa genom världens kulturer. Genom att laga mat från de länder som finns representerade på förskolan har barnen fått uppleva och förstå olika traditioner och smaker. Hanif har noggrant utforskat kryddor, råvaror och tillagningsmetoder från 13 länder, vilket resulterat i en färgstark palett av unika varmrätter som berikat både barnens och pedagogernas förståelse för mångfald.

Arbetslaget Tellus – Nasim Sadeghi med kollegor på Orgona förskola, Wåga & Wilja Förskolor

Från att hitta en gräshoppa till att utveckla barngruppen och ge dem kunskap inom en rad olika områden.

Genom att utgå från barnens intresse för en gräshoppa på gården har Tellus arbetslag, genom estetiska läroprocesser och en strukturerad arbetsmetod, skapat förutsättningar för att barnen ska utveckla antalsuppfattning, perspektivseende och färgblandning. Planering, genomförande och reflektion har gett barnen goda möjligheter till lärande och utveckling.

 

Årets team

Pernilla Bohm och Louise Cederqvist, Ängdala skolor

”Hela Ängdala bakar” ett framgångsrikt samarbete mellan ämnet hemkunskap och svenska.

Det här är ett inspirerande samarbete mellan hemkunskap och svenska i årskurs 8, där lärarna på ett lekfullt sätt får eleverna att överträffa sig själva. Genom projektet stärks både deras förmåga att presentera och uttrycka sig, samtidigt som de lär sig mer om livsmedels egenskaper och användning.

 

Pedagogerna i fem- och sexårsverksamheten på Ängdala skolor, Annika Remmhagen, Cecilia Andersson och Cecilia Bivesand

Med deras ljudfigurer har fler barn knäckt läskoden utan att behöva kämpa.

Här har pedagogerna hjälpt fem- och sexåringarna att knäcka läskoden på ett lekfullt sätt, så att fler barn nu enkelt förstår bokstävers ljud. Skolverkets kartläggning visar en märkbar förbättring, och projektet fortsätter i årskurs ett för att bygga vidare på barnens framsteg. All personal i F-3 är utbildad i materialet för att skapa en röd tråd genom barnens läsutveckling.

 

Årets eldsjäl

IKT-pedagog och språklärare Sebastian Marquez von Hage, Grundskolan Metapontum

Sebastian har skapat Begreppsbanken där elever kan öva på 7000 begrepp i 17 skolämnen genom spel och övningar.

Begreppsbanken är en dynamisk hemsida där elever på ett roligt och lärorikt sätt kan öva på 7000 begrepp från 17 skolämnen. Genom engagerande övningar och spel får eleverna en fördjupad förståelse för viktiga begrepp. Med visionen att utveckla plattformen ytterligare, planeras fler begrepp, funktioner och användare för att göra lärandet ännu mer inspirerande och tillgängligt.

 

Idrottslärare Anders Erlandsson, Montessoriskolan i Norrtälje

Genom sitt starka engagemang och M Classic har han utvecklat skolans idrott, stärkt elevernas självförtroende och förbättrat deras skolresultat.

Anders Erlandsson har med stort engagemang utvecklat idrottsverksamheten på Montessoriskolan och inspirerat elever genom utmaningen M Classic. Hans arbete stärker elevernas självförtroende och grit, vilket också har förbättrat deras resultat, särskilt i matematik i årskurs 9, där skolan nu är bland de främsta i Norrtälje.

 

Årets hedersomnämnande

Friskolan Svettpärlan

En skola där alla gör sitt allra bästa för att ge eleverna ett skoläventyr!

Friskolan Svettpärlan får årets hedersomnämnande för sin genomgående höga kvalitet och starka elevfokus. Fritidsverksamheten erbjuder strukturerad utveckling, köket skapar medvetna måltidsupplevelser, och Flexteamet stöttar individuella behov i åk 4-9. Friluftsaktiviteter väcker rörelseglädje hos äldre elever, och arbetslaget i F-3 säkrar kunskapsutvecklingen genom ett tydligt pedagogiskt ramverk. Svettpärlan visar en imponerande helhetssyn på lärande, hälsa och utveckling.

 

Maria Wihlgaard, Wåga & Wilja förskolor

Hon har alltid fokus på verksamhetens bästa och utmanar pedagoger att bli sitt bästa jag.

Maria har ett starkt engagemang för att utveckla Wåga & Wiljas pedagogiska kvalitet och verksamhetens framsteg. Genom sin målmedvetna handledning av både arbetslag och enskilda pedagoger, skapar hon förutsättningar för att alla ska växa och nå sin högsta potential. När ett systerbolag behövde hjälp med sitt kvalitetsarbete, var Maria snabbt på plats och gav stöd för att driva även deras utveckling framåt.

 

Aktivitetsgruppen i ULNA, ULNA AS i Norge

Med sitt engagemang för fysisk aktivitet och socialt samarbete hos medarbetarna ger de glöd till Ulnas förskolor.

Aktivitetsgruppa bidrar til fysisk aktivitet og sosialt samhold på tvers av de 24 ULNA- barnehagene. Gruppen vinner for en fantatisk innsats, at de får med så mange ansatte på aktivitetene, at de gløder for dette og at vi ser at dette bidrar til rekruttering av nye ansatte, positivt omdømme, trivsel og forhåpentligvis redusert sykefravær grunnet bedre fysisk helse og arbeidsglede.

 

Läs mer

Alla 30 nominerade bidrag till Atvexas Kvalitetspris 2024.

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!