Årets nomineringar till Atvexas Kvalitetspris!

Publicerad 7 november 2024

Vilka fantastiska bidrag vi fått in till kvalitetspriset - det är enskilda personer, till hela arbetslag som med sin professionalitet och engagemang gör skillnad för barn och elever. Den 12 november avslöjas vinnarna.

Vinnarna av Atvexas Kvalitetspris 2023, snart är det dags att utse årets pristagare. Medarbetarna i alla Atvexas förskolor och skolor gör ett fantastiskt arbete. Det är värt att uppmärksammas. Därför delar vi varje år ut Atvexas Kvalitetspris till den eller de som utmärkt sig lite särskilt. Det kan till exempel vara en person, ett arbetslag, ett specifikt projekt eller ett långsiktigt arbete på en förskola eller skola.

I år har vi fått in 30 nomineringar och juryn har just nu ett tufft arbete med att välja ut en eller flera vinnare. Den 12 november, på vår Kvalitetsdag, presenteras pristagarna.

Men oavsett vem som vinner är alla nominerade värda all uppmärksamhet. Det här är personer och arbetslag som gör att våra förskolor och skolor håller toppkvalitet, vilket innebär att barnen och eleverna får bästa möjliga start i livet!

Och de nominerade är…

JENNY LINHART, Engelska Skolan Novia

”Jenny åtar sig utvecklande projekt efter utvecklande projekt där hon lyfter och ser varje individ, men även gruppen som helhet. Läsprojekt, Lärande Matriser och att tämja tuffa grupper för att bara nämna några få av de insatser hon gjort detta läsår. Hon är ständigt i utveckling men samtidigt i fas med rådande forskning, en positiv och inspirerande kraft framåt. Med hennes fortsatta styrka och värme kommer Novia och dess elever frodas!”

JENNY LINDQVIST, Jupiters fritidshem, Byängsskolan

”Jenny är en fantastisk pedagog som ser varje barn som den stjärna det är! I sitt projekt med massagesagor har hon målmedvetet och idogt jobbat för att skapa en sund inställning till kroppskontakt och sammanhållning bland barnen. För att utveckla sitt arbeta kopplade hon in skolans övergripande mål (läs- och skriv) och lyckades entusiasmera de mest ”otippade” eleverna till att skapa och stolt läsa sina fantastiska massagesagor.”

CARINA BERGSTEN, Söderviksskolan

”Jag vill nominera min rektor för att hon lever skola! Hon är alltid proffsig och stävar efter utveckling. Hon ser alla elever och alla medarbetare, och gör det där extra varje dag som gör att hon förtjänar en nominering. Södervikskolan hade inte varit där vi är idag utan henne.”

VERKSAMHETEN GLÄNTAN OCH SKOLKURATOR SMAROULA, Tyresö Montessoriskola

”Alla elever vill gå till Gläntan fler gånger under läsåret. I Gläntan får eleverna (4-5 åt gången) stanna upp i nuet och ventilera svåra saker de funderar på samtidigt som de får träna avslappning och stärka sitt självförtroende tillsammans med skolkuratorn Smaroula.”

ARBETSLAGET TELLUS – NASIM SADEGHI MED KOLLEGOR, Orgona förskola, Wåga & Wilja Förskolor

”Från det att barngruppen hittar en gräshoppa på förskolans gård till det att de intresserar sig för att förstå gräshoppans, insekter och sina egna kroppar, hur de ser ut och fungerar. Genom estetiska läroprocesser har barngruppen erövrat bland annat antalsuppfattning, perspektiv seende och förmågan till att blanda nyanser. Arbetslaget på Tellus har arbetat framgångsrikt genom att vara systematiska, hålla fast vid sin struktur och organisation. De har planerat, genomfört och reflekterat/analyserat sin undervisning och utvecklat den så att barngruppen fått goda möjligheter till förändrat kunnande.”

SOFIA ROSELL, Skogsbackens förskola, Wåga & Wilja förskolor
och ANITA ÖNNESTAM, Fäbodens förskola, Wåga & Wilja förskolor

”Sofia och Anita arbetar på olika förskolor men arbetar båda målmedvetet och tålmodigt med att bygga ateljékultur i sina barngrupper. Att redan från det att barnen börjar på förskolan erbjuda dem olika estetiska uttrycksformer. Sofia och Anita har ombetts att representera Wåga & Wilja förskolor i samarbete med ett univeritet i Nagoya, Japan. I juni 2024 föreläste de på universitet om sitt arbete.”

ORLANDO HOTOPF, Engelska Skolan Norr

”The Cross Curricular (CC) Project because it brings joy to teaching and learning for teachers and students. Students can combine a subject they are passionate about with something they are not so passionate about, it helps with real-world problem solving and critical thinking skills, it encourages students to think creatively, one project covers multiple subjects and exams, teachers get to plan with colleagues and students enjoy it!”

FRITIDSVERKSAMHETEN, Friskolan Svettpärlan

”Fritidshemmet har under föregående läsår kvalitetssäkrat allt ifrån ett utarbetat planerings-och utvärderingsverktyg genom att arbeta i fem perioder under läsåret, en period mellan varje lov. Varje period i sig är kopplat till ett tema. Vidare finns utarbetat en progressionsplan för lärandet på fritidshemmet från förskoleklass till åk 3, där eleverna erbjuds aktiviteter utefter ålder. Fritidshemmets progressionsplan är indelad i 2-årscykler där således 10 temaperioder finns representerade. På detta sätt säkerställer Svettpärlans fritidshem att när eleven genomgått sitt fritidsäventyr hos oss så har de fått möta allt centralt innehåll kopplat till fritidshemmets kapitel i läroplanen.”

ELENOR VALBERG, ULNA förskolor

”Har varit en drivande kraft inom ULNA förskolor genom att inspirera och utmana pedagogerna i deras arbete med att utveckla utbildning och undervisning med särskilt fokus på förändringsprocesser. Hennes aktiva roll i det systematiska kvalitetsarbetet har tillfört värdefulla perspektiv och hennes nyfikenhet och engagerade frågor har bidragit till att utveckla ULNAs förskolor.”

AVDELNINGEN FJÄRILEN, Helenedals förskola, ULNA förskolor

”Har framgångsrikt implementerat tydliggörande pedagogik, vilket har lett till en lugn och trygg miljö för barnen. Genom användning av kommunikationsverktyg som TAKK, bildstöd, dagsschema och valtavlor ges barnen möjlighet att uttrycka sig och kommunicera på olika sätt. Lärmiljöerna är utformade med tydliga syften och tillgängligt material för alla barn, vilket främjar nyfikenhet, samspel och utforskande. Fjärilens pedagoger har även framgångsrikt delat med sig av sina erfarenheter och inspirerat andra pedagoger inom ULNA förskolor.”

MARIA WIHLGAARD, Wåga & Wilja förskolor

”Maria har alltid fokus på verksamhetens bästa och att utveckla Wåga & Wiljas pedagogiska kvalitet. Genom handledning både av arbetslag och enskilda pedagoger så utmanar hon pedagoger att växa och bli sitt bästa jag. När ett av våra systerbolag bad om hjälp med att utveckla sitt systematiska kvalitetsarbete tvekade inte Maria, utan satte genast igång!”

AVDELNINGEN SPINDELN, Förskolan Strandrågen, Framtidsfolket

”Avdelningen Spindeln har under hela förra läsåret arbetat med processer med fokus stenar. De har jobbar med hållbarutveckling utifrån demokrati, språk och miljö. två pedagoger har deltagit i framtagandet av en app för förskolan där olika länder deltagit tillsammans med OMEP. De har också tillsammans med rektor deltagit i att spela in utbildningsfilm till Skolverket som nu är publicerad för alla att ta del av.”

PERNILLA BOHM, Ängdala skolor
och LOUISE CEDERQVIST, Ängdala skolor

Hela Ängdala bakar är ett samarbete mellan ämnet hemkunskap och svenska för årskurs 8. På ett kreativt och roligt sätt har lärarna inspirerat eleverna att prestera över sin förmåga. Målet var bland annat att utveckla elevernas förmåga att hålla muntliga presentationer samt språkbruk i svenska och att utveckla elevernas kunskaper inom livsmedels egenskaper och användningsområden.”

PEDAGOGER I 5-ÅRS OCH 6-ÅRS VERKSAMHETEN, Ängdala skolor

”Pedagogerna har arbetat med ljudfigurer i 5 och 6-års verksamheten. Arbetet har lett till att fler barn knäcker läskoden utan att behöva ”kämpa”. I Skolverkets kartläggning i F-klass har barnen en bättre förståelse för bokstävernas ljud än vad de hade innan man arbetade med . Vi kommer nu att utveckla projektet vidare genom att de i årskurs 1 fortsätter där F-klass slutade. Vi har utbildat all personal i årskurs F-3 i materialet och strukturen för att de ska kunna knyta an till vad barnen gjort och använda sig av barnens referenser.”

CLASSE BIZZOZERO, Köket, Friskolan Svettpärlan
och JANNE BIZZOZERO, Köket, Friskolan Svettpärlan

”Två a la cartekockar med stort intresse att balansera Svettpärlans skolmatspussel. De är otroligt duktiga på att skapa kontroll över menyval, portionsberäkning samt hållbara och medvetna inköp enligt våraar ekonomiska ramar. Dessutom gör de sitt bästa för att inspirera och utmana eleverna, hitta ”nyckeln” till elever med utmanande kostpreferenser samt utbilda eleverna kring mat – och måltidsvett och etikett.”

FLEXTEAMET ÅK 4-9, Friskolan Svettpärlan

”Eleverna tycker att det är attraktivt att arbeta med skolans Flexteam. Detta gäller oavsett om det är elever med utmaningar av olika slag, om man har en dålig dag och behöver lugn eller om man kanske varit frånvarande och behöver stöttning för att arbeta ikapp. I Flexteamet åk 4-9 arbetar fyra personer (en specialpedagog, en socialpedagog och två resurspersoner). Arbetet med Flexteamet gör att skolans resurser optimeras så att man kan möta och stötta så många av skolans elever som möjligt så att fler får lyckas!”

CECILIA ”HIA” OLSSON, Friskolan Svettpärlan

”I en tid där allt fler unga brottas med mående av olika slag och allt för många hamnar stillasittande bakom diverse skärmar, arbetar Svettpärlans idrottslärare Cecilia ”Hia” Olsson för att väcka lusten för rörelse utomhus. Med sin friluftsverksamhet lockar hon ut eleverna i åk 6-9 på olika utomhusäventyr och medvetandegör på så sätt även hur tillgänglig och välgörande utomhusmiljön är. Hia arbetar hårt och medvetet för att öppna dessa dörrar för eleverna och på så sätt medvetandegöra den tradition vi har i Sverige av att vistas i naturen. Enligt Skolverket ska elevers lärande och skolans undervisning vara utmanande, motiverande och inspirerande. Hias friluftsäventyr är allt detta och mer därtill!”

ARBETSLAG F-3, Friskolan Svettpärlan

”Att lära är att växa. Vägen till kunskap blir lättare att följa med ledning av någon som känner den väl upptrampade vägen. Arbetslag F-3 har skapat ett underlag – Växamål – för att lärare ska navigera rätt mot läroplanens kriterier för bedömning och för att eleverna ska få en lagom sträcka att gå i varje årskurs som ett led i att säkra kvalitet. Med detta projekt är eleverna är med i lärandeprocessen under hela skolåret, målen blir en gemensam strävan för såväl lärare som elever.”

SEBASTIAN MARQUEZ VON HAGE, Grundskolan Metapontum

”Språkutvecklande arbetssätt möter AI och fram växer “Begreppsbanken”. IKT-pedagog tillika språklärare Sebastian Marquez von Hage ville hitta ett sätt där eleverna kunde utveckla sin begreppsförståelse på ett sätt som samtidigt är roligt, enkelt och lärorikt. Med hjälp av AI har Sebastian skapat en hemsida – Begreppsbanken – där eleverna genom övningar och spel kan öva på 7000 olika begrepp i totalt 17 skolämnen. Och tankar finns att skala upp – med fler begrepp, fler funktioner och fler användare!”

AVDELNINGEN BJÖRNEN, Tallbackens förskola, Unike förskolor

”På bara ett år har avdelningen Björnen gjort en utvecklingsresa från Montessoripedagogik till Reggio Emilia inspiration där superstruktur, pedagogisk miljö och pedagogisk dokumentation varit betydelsefulla. Arbetslaget har engagerat och medvetet genomfört ett framgångsrikt projektarbete om Björnens resa där barn, vårdnadshavare och pedagoger haft högt inflytande och delaktighet.”

ELEVHÄLSOTEAMET OCH FÖRSTELÄRARE, Järna friskola

”Elevhälsoteamet tillsammans med en förstelärare arbetar systematiskt med arbetet som har beskrivits. Genom ett systematiskt arbete har elevhälsoteamet tillsammans med en förstelärare minskat frånvaron i en tid när man i många verksamheter, både nationellt och internationellt, beskriver en ökning av andelen elever med problematisk skolfrånvaro. Arbetssättet kan användas i flera sammanhang, tex inom måluppfyllelse generellt.”

LADA KULAGINA, Myrstugubergets friskola

”Lada Kulagina har haft uppdraget att öka kunskapen om programmering inom sin förstelärartjänst. Med det som start har intresset och kunskapen om programmering utökats i hela personalgruppen. Man har arbetat med årshjulet i programmering och hittat Scratch programmets möjligheter och genom denna skapat ett större intresse hos eleverna. Utifrån olika åldrar har eleverna arbetat med Scratch på sin nivå.”

MYRSTUGUBERGETS FRISKOLA

Finns trygghet, finns förutsättning för att lära sig. Att inkludera, planera, genomföra och utvärdera där alla är delaktiga medför tillhörighet, intresse, kunskap och glädje. Hela skolan arbetar i ett och samma projekt, stärker varandra. Skolans 30-årsjubileum är ett exempel som blev mycket lyckat. Elever och personal planerade och genomförde en gemensam dag där vi firade skolans 30 år. Eleverna bakade äppelkakor, gjorde biljetter till pizza, fiskdamm, popcorn, fika.”

MYRSTUGUBERGETS FRISKOLA

”Skolmaten är ett ämne som berör alla. Att äta och ha energi är en förutsättning för att klara målen i skolan och grunden till att må bra och orka. Genom att involvera alla klasser, skolrådet, cateringföretaget och skolledningen har man tillsammans med en kostkonsult förbättrat matupplevelsen på skolan och skapat bättre förutsättningar för lärandet.”

KRAGSTATROLLETS FÖRSKOLA, Skrattegi förskolor

”Förskolans arbete för att främja barnens medvetenhet i hållbar utveckling genom ”Grön flagg” har gjort stor skillnad i förskolans vardag. Arbetet har utvecklat barnens kunskap om olika val som kan bidra till en hållbar utveckling. Arbetet med ”Grön flagg” har givit barnen en positiv framtidstro och en möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle.”

IDROTTSLÄRARE ANDERS ERLANDSSON, Montessoriskolan i Norrtälje

”Anders Erlandsson har ett mycket starkt engagemang och har under lång tid utvecklat idrottsverksamheten på Montessoriskolan. Genom idrottsutmaningen M Classic utmanar ha eleverna att klara mer än de någonsin trodde att de kunde och det påverkar deras självförtroende, deras grit och deras resultat även i andra ämnen. Målet med M Classic är att alla ska vara med och att de ska hålla i gång sin träning under skolåret likväl som under sommarlovet. Under de nio år han har arrangerat M Classic har resultaten i matematik åk 9 ökat till att ligga i topp bland skolor i Norrtälje.”

AKTIVITETSGRUPPEN I ULNA, ULNA AS

”Aktivitetsgruppa bidrar til fysisk aktivitet og sosialt samhold på tvers av de 24 ULNA- barnehagene. Vi vil nominere gruppen for en fantatisk innsats, at de får med så mange ansatte på aktivitetene, at de gløder for dette og at vi ser at dette bidrar til rekruttering av nye ansatte, positivt omdømme, trivsel og forhåpentligvis redusert sykefravær grunnet bedre fysisk helse og arbeidsglede.”

PEDAGOGERNA TILLSAMMANS MED KOCKEN HANIF GHALEH på Förskolan Helenedal, ULNA förskolor

”Helenedals kock Hanif har tillsammans med pedagogerna på förskolan samarbetet utifrån målen kultur och språk. Han har lagat mat från alla kulturer som finns representerade på förskolan. På det här sättet har barnen och pedagogerna via maten fått lära sig mer om och fått ökad förståelse för olika kulturer. Hanif har fördjupat sig i tillagningsmetoder, kryddor och råvaror ifrån 13 olika länder, vilket resulterat i lika många unika varmrätter från de länder som finns representerade på Helenedals förskola.”

VANG AKTIVITETSBARNEHAGE, ULNA AS
och VALLE HOVIN IDRETTSBARNEHAGE, ULNA AS

”Vang och Valle Hovin er to barnehager med tydelig konsept, høy kvalitet og god ledelse. De var begge nominert som topp 20 blant over 300 barnehager til Årets barnehage 2024 i regi av PBL. Det er stort fokus på aktiviteter i hverdagen, både fysisk aktivitet og kulturelle aktivitete. Begge barnehager har et tydelig konsept som preger innredning og utforming og de ansatte er valgt ut med tanke på dette. Begge barnehager har ledere som viser vei og hele veien er tydelige på sine forventninger til kvalitet, konsept og hvordan ansatte er i møtet med barn, kollegaer, foreldre og andre. Dette har lett till att barnehagerna har lange ventelister og er foretrukne både for jobbsøkere og foreldre.”

Presskontakt

Presskontakt

Dela gärna den här artikeln!