Nyhet
Kommentar till Pisa-undersökningen 2023
Publicerad 5 december 2023
Idag offentliggjordes resultaten från den senaste Pisa-undersökningen. Kurvorna pekar nedåt, vilket självklart är allvarligt, men samtidigt är det viktigt att fokusera på rätt saker när skolan diskuteras.
Många har i sina kommentarer till Pisa-resultaten 2023 kopplat ihop friskolesystemet med den nedåtgående trenden i resultaten i Sverige.
– Att försöka hitta snabba lösningar på komplexa frågor är tyvärr karakteristiskt för svensk skoldebatt. Här håller jag med SKR:s ordförande Anders Henriksson (S) som i en insiktsfull debattartikel skrev att vi inte ska panikreagera över Pisa. Det riskerar att stjälpa mer än att hjälpa, säger Johan Kyllerman vd Atvexa i en kommentar.
– Det behövs en mer djuplodande analys av Pisa-resultatet innan man säkert kan uttala sig om varför det ser ut som det gör i årets mätning.
Resultaten i Pisa 2023 följer samma mönster som andra internationella studier som presenterats i närtid, som PIRLS och ICCS. De visar att skolan har stora utmaningar med likvärdighet. Pisa visar dessutom att svenska elever tappar kunskap i matematik och svenska, på samma sätt som andra länders elever tappar i kunskap. Sverige placerar sig dock över OECD-genomsnittet i alla ämnen och över genomsnittet för Norden.
– När man jämför med de andra länderna i Pisa-undersökningen står sig Sverige väl. Men oavsett vad andra länder har för resultat är det avgörande för Sverige som kunskapsnation att vi blir bättre än så här, säger Johan Kyllerman.
Samarbete avgörande
– Istället för att återigen hamna i en diskussion om huvudmannaskap behöver vi diskutera de verkliga utmaningarna i skolan, nämligen likvärdighet, trygghet och studiero, bättre lärarutbildning, digitalisering på rätt sätt och rättvisa betyg. Det är kring dessa frågor vi behöver kraftsamla, säger Johan Kyllerman.
– Vi på Atvexa kommer att göra allt vi kan för att bidra till att svensk skola utvecklas och vi ser fram emot att samarbeta med alla, oavsett huvudman eller partifärg.
Om PISA
PISA är en internationell studie som undersöker 15-åringars kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. I studien ingår både OECD-länder och icke OECD-länder. Proven skrevs under våren 2022.